För ett liv i balans

Andas, andas, andas

av

För en tid sedan gick en nära vän till mig igenom en tuff period. Hon berättade om sin livssituation och det märktes tydligt att hon blev allt mer stressad ju mer hon tänkte på och pratade om den. Andningen blev häftigare och hon började få svårt att få fram orden.

Jag kände att kloka råd inte längre var medicinen utan valde istället att hålla om henne utan att säga något. Hon var spänd och grät. Andetagen var korta och snabba. Själv andades jag extra djupt och lugnt samtidigt som jag inombords upprepade, likt ett mantra, ”andas i takt med mig”.

Jag kände hur hon började slappna av. Hennes andning blev allt lugnare. Inom ett par minuter var våra andetag helt synkroniserade, som i symbios. De orosmoln som nyss hade skymt hela tillvaron var nu som bortblåsta. Jag såg inte hennes ansikte, men det kändes som hon log.

Andas in nuet

Andningen är något av det mest naturliga som finns. Trots att den sker inom oss, är det som om något större än oss själva ligger bakom den, som om den vore en del av hela universum.

Det är ingen slump att vissa språk sammanlänkar andningen med själen (anden). Svenskan är ett sådant språk, tyskan är ett annat. Där är ordet för att andas atmen, vilket är besläktat med atman – ett ”uttryck i hinduismen för universell själ eller ande i kosmologisk mening”.

Andningen är en av kroppens grundläggande funktioner, men det är sällan vi ägnar den en tanke. Självklart kan vi inte gå runt och tänka på den hela tiden. Om vi skulle vara tvungna att komma ihåg att andas, då skulle vi snart vara döda. Det vi däremot kan göra är att påminna oss om att uppmärksamma andningen i olika situationer. Vi kan låta den vara vårt ankare i livet. När vi börjar driva iväg från nuet, kan vi återkomma till andningen. På så sätt förankrar vi oss på nytt i det innevarande ögonblicket. Påminn dig själv om det gång på gång.

Observera din andning när…

  • …du känner dig stressad – det lugnar dig och släpper spänningar.
  • …du oroar dig för något – det för dig tillbaka till nuet.
  • …du känner dig nedstämd – det påminner dig om hur värdefullt livet är.
  • …du har för många måsten – det hjälper dig att fokusera på det viktiga.
  • …du brådskar – det påminner dig om att varva ner och njuta av livet.
  • …du mediterar – det hjälper dig att hålla tankarna på avstånd.
  • …du tränar – det gör att kan uppskatta träningen och hålla ut längre.
  • …du är med någon du älskar – det för er båda närmare varandra.

Kom ihåg andningen

Vi behöver som sagt inte komma ihåg att andas, det sköter naturen på ett magiskt sätt åt oss. Det vi däremot behöver göra är att komma ihåg att återförena oss med andningen när våra tankar för oss bort från det värdefullaste vi har: nuet – den enda verkligheten.

För somliga räcker det med att ha en mental kom ihåg-lapp om det i bakhuvudet. Så snart det väsentliga hamnar ur fokus, då är andningen där och hjälper till att se verkligheten med klarsynthet igen, som en fotograf som ställer in skärpan med sitt kameraobjektiv.

För andra kan det vara till hjälp med fysiska påminnelser. Det kan till exempel handla om att sätta upp en lapp med ordet ”Andas” på datorn, anlagstavlan eller kylskåpet. Du kan också ha det som bakgrundsbild på mobilen eller surfplattan. Eller så är du kanske kreativare än så och tillverkar ett armband med bokstäverna A-N-D-A-S på. Du vet vad som funkar bäst för dig. Huvudsaken är att du kommer ihåg att inte glömma. Andas in. Andas ut. Upprepa.