För ett liv i balans

21 anledningar att bryta dåliga vanor

av

Ursäkter för dåliga vanor råder det inte direkt någon brist på.

Om vi haft en riktigt dålig dag, då säger rösten inom oss:
”Du förtjänar verkligen [dålig vana], så jobbigt som du haft det idag.”

Och när vi haft en riktigt bra dag, då dyker rösten upp igen:
”Wow, vilken bra dag! Du är verkligen värd [dålig vana] idag.”

Som den amerikanska komikern Rita Rudner uttryckte det:

Jag älskar att shoppa efter ett dåligt förhållande. Jag vet inte varför. Jag köper ett nytt plagg och det får mig att må bättre. Det bara är så. Ibland, om jag ser något riktigt snyggt plagg, då gör jag slut med flit.

Och det stämmer att vi mår bättre … en väldigt kort stund. Sedan kommer känslan av tomhet och det gamla tankepladderet, som mal på om hur fel vi betett oss.

Vem är det som står bakom detta pladder?

Samma röst som övertalade oss om att ge oss i kast med den dåliga vanan. Det är det falska jaget inom oss. Egot – identifikation med tankar om det förflutna.

Det låtsasjaget kan så klart inte låta oss vara nöjda och belåtna särskilt längre. Det vore som att säga att dess ”tjänster” inte längre är nödvändiga. Det vore dess död.

Så det kommer upp med nytt tanketjatter för att säkra sin överlevnad…

Nästa strategi, efter att ha tutat i oss hur usla vi är, kan vara att framstå som att det vill hjälpa oss. Som när det tipsar överätaren om att sätta hänglås på kylskåpet och gömma nyckeln. Så ja, nu kan ingen i hela världen öppna kylskåpet – förutom personen med den dåliga vanan, som är den enda som vet var nyckeln finns.

Kort och gott, det är en slug rackare vi har att göra med.

Medvetenhet bryter dåliga vanor

Att slåss mot den eller trycka undan den, hjälper inte. Medvetenhet är nyckeln. Medvetenhet om att detta väsen existerar och medvetenhet om att det inte är den vi egentligen är.

På så sätt skapar vi distans till de vanemässiga och oönskade beteendena. Vi börjar inse att vi faktiskt har ett val. Vi kan kontrollera istället för att vara kontrollerade.

Rösten kommer att fortsätta knacka på. Dess ursäkter kommer att bli allt listigare. Den kanske drar till med något i stil med: ”Varför inte unna dig [dåliga vana]? Du mår ju ändå inte bättre av att inte göra det.”

Återigen har den på sätt och vis rätt. Vi mår skit om vi inte tar till våra rotade vanor för att fly. Men även här är det ett kortsiktigt tänk. Vi mår bra en liten stund om vi flyr, och vi mår dåligt en liten stund om vi inte flyr.

Genom att acceptera hur vi känner börjar det jobbiga lösas upp. Vi kommer i kontakt med det eviga välbefinnandet inom oss. Vi sträcker ut handen till vårt sanna jag.

En lista mot listiga egon

En lista med anledningar till att bryta dåliga vanor är inte tillräckligt för att bryta dem.

Att skruva upp medvetandenivån och bli mer närvarande är det viktigaste du kan göra när gamla vanor flåsar dig i nacken. Det är ur detta medvetande sann och varaktig förändring sker. Det är viktigt att komma ihåg.

Men det skadar inte att även påminna sig om alla de goda effekter som faktiskt uppstår då det tvångsmässiga beteendet avtar. Därför följer här en lista med 21 anledningar att bryta dåliga vanor. Se det som en extra injektion vaccin.

  1. Du mår bättre.
  2. Dina medmänniskor mår bättre.
  3. Världen upplevs som vänligare.
  4. Saker och ting går oftare din väg.
  5. Du är lyckligare.
  6. Livet känns mer levande.
  7. Motivationen ökar.
  8. Kreativiteten ökar.
  9. Du får mer tid över.
  10. Du känner dig inspirerad.
  11. Du känner tacksamhet.
  12. Du känner samhörighet.
  13. Utmaningar blir lättare att hantera.
  14. Förmågan att fatta rätt beslut ökar.
  15. Du har mer energi.
  16. Du har lättare att uppskatta saker.
  17. Du känner dig friskare.
  18. Självkänslan ökar.
  19. Oron minskar.
  20. Du har lättare att förlåta.
  21. Kärlek får ett nytt djup.

Nästa gång rösten dyker upp, skruva upp medvetandet och påminn dig om listan.

Lycka till!