För ett liv i balans

Ett enklare sätt att bli av med dåliga vanor

av

Dåliga vanor kan ta sig uttryck i alla möjliga former:

  • Mat
  • Dryck
  • Sötsaker
  • Sex
  • Internet
  • TV
  • Shopping
  • Spel
  • Jobb
  • Tankar

Med mera, med mera…

Sakerna är i sig själva inte dåliga, men de blir ohälsosamma när vi överdriver dem. Att äta en bit choklad då och då kan vara både nyttigt och gott. Men om beteendet överdrivs, blir det ohälsosamt och får oss att må dåligt.

Inte heller är personen med den dåliga vanan en dålig person. Det är en handling som sker i ett tillstånd då det verkliga jaget är totalt skymt av vanemässiga tankemönster. Personen sover och endast personligheten är vaken.

Gamla modeller för att hantera dåliga vanor

Vi kanske provar olika modeller för att undvika att gång på gång falla in i dessa vanemässiga, negativa mönster. Det kan till exempel röra sig om att:

  • Vända sig mot problemet – inte ifrån det.
  • Väga möta smärtan som det för med sig.
  • Välja ett litet område ett börja med.
  • Ansluta sig till en grupp med samma vanor.
  • Öppet berätta om planerna på förändring.

Allt detta är jättebra! Du har kommit tillinsikt med att något är snett och du vidtar viktiga åtgärder för att försöka bryta de dåliga vanorna.

Men förr eller senare dyker rösten i huvudet upp (oftast förr, innan vi ens försökt bli av med den dåliga vanan) och mal på med sitt ogynnsamma kommenterande:

”Hur ska jag klara detta resten av livet … eller ens en månad … eller en vecka?”

Det känns helt enkelt som en allt för stor och oövervinnelig uppgift. Det känns lönlöst att ens försöka. Men det behöver inte vara så.

Rösten gör vad den alltid gör: den överdriver.

Bemöt dåliga vanor på ett nytt sätt

Instället för att se det som något som måste förändras för alltid, se om du kan förändra det en gång i taget – varken mer eller mindre.

Prova att i detta ögonblick ställa dig frågan:
”Kan jag just nu låta bli att äta den där ckhokladkakan?”

Du kanske kan byta ut den mot en frukt, ett glas vatten eller ett samtal med en kollega (ofta ligger en känsla av att vara uttråkad till grund för beteendet).

Prova och se vad som händer. Bli inte förvånad om suget snart är bortglömt.

Nästa gång en dålig vana gör sig påmind, prova samma sak:

  • Kan jag undvika den just nu?
  • Kan jag byta ut den mot något bättre?
  • Detta gäller nu, inte för all framtid.

Experimentera och prova dig fram. Låt nyfiken bli ditt nya sug.