För ett liv i balans

När du inte har tid att meditera – gå och meditera

av

Är du sugen på att börja meditera?

Är det tidsbrist som hindrar dig?

Då kan gående meditation passa utmärkt.

Traditionellt sätt görs gående meditation väldigt långsamt. Den utförs som en separat aktivitet, åtskild från vardagens övriga sysslor, som ett komplement till annan meditation.

Den gående meditation som tas upp här, däremot, kan utföras som en del av vardagen. Du kan göra den på väg till affären, under en lunchpromenad eller när du är ute på stan och shoppar.

Idén är att komma förbi det mentala ”jag har inte tid”-hindret.

Varje dag måste de flesta ta sig från en punkt till en annan. Det kan vara längre sträckor, som till jobbet, eller kortare sträckor, som att hämta en kaffe. Utmärkta meditationstillfällen!

Det behöver inte bara vara när du går; det fungerar lika bra om du springer, cyklar eller sitter i rullstol. Egentligen vore meditation i rörelse ett bättre namn.

En guide till meditation i rörelse

När du befinner dig i rörelse, utnyttja punkterna nedan för att bli medvetet närvarande. Låt rörelsen vara målet istället för medlet som ska ta dig till en framtida punkt. Bli ett med nuet!

  • Andningen. Känn hur luften flödar in och ut ur din kropp. Känn hur den fyller dig med liv. Känn lugnet som infinner sig så snart du blir medveten om andningen.
  • Yttre kroppen. Beroende på hur du tar dig fram, lägg märke till hur kroppen känns. Fötter eller händer som nuddar vid någonting, vinden mot huden, luftens temperatur.
  • Inre kroppen. Bli medveten om hur kroppen känns på insidan. Känns den lugn eller stressad? Kan du känna livsenergin som alltid flödar inom dig?
  • Ljud. Vilka ljud finns i din omgivning? Buller, trafik, röster, fåglar eller vindens sus. Kan du bli medveten om tystnaden ur vilka alla dessa ljud uppstår?
  • Dofter. Vilka lukter kan du observera? Avgaser, blommor, gräs, havet eller kanske doften av mat från restauranger. Observera utan att döma dina sinnesintryck.
  • Omgivningen. Lägg märke till vad som finns runt omkring dig. Byggnader, bilar, cyklar, människor eller träd. Försök att betrakta dem utan att benämna dem.

När du märker att du glidit iväg i tankar, för uppmärksamheten till andningen igen. Den hjälper dig att hitta tillbaka till nuet. Gå sedan på nytt igenom de övriga punkterna på listan.

Det är möjligt att du för första gången upplever din omgivning på riktigt.

Inspirationen till denna text kom från Kim Engs Walking Meditation (MP3 – 3,8 MB).