För ett liv i balans

Irriterad? Prova det här enkla tricket: bli genomskinlig

av

Det här är en lögn:

Jag bor i en rofylld liten bungalowby på Koh Tao.

Det var sant för en vecka sedan. Något har hänt sedan dess.

Med en liten korrigering blir texten sann på nytt:

Jag bor i en liten bungalowby på Koh Tao.

I stugan bredvid min har en person som ägnar sig åt indiskt mässande flyttat in. Han kör i block om fyra timmar – ett på förmiddagen och ett på kvällen. Samma rutin varje dag.

Det hörs när han är igång. Det hörs rejält!

Det här är så klart ett ypperligt tillfälle för den inre kritikern att titta fram. Den där rösten vi alla känner igen, som dömer situationer och personer till höger och vänster.

”Det går inte att läsa, skriva eller meditera med det där ljudet i öronen. Hur länge ska han hålla på egentligen? Låter det inte ännu högre idag? Han gör det bergis för att retas.”

Det vanliga gamla tankepladdret. För några år sedan, hade jag trillat i fällan direkt.

De negativa tankarna skulle ha tagit över och gjort tillvaron outhärdlig. Det inre motståndet skulle ha vuxit sig starkare och starkare. Som en mur som byggs upp, sten för sten.

Till vilken nytta är denna irritation? Ingen alls.

Reaktionen skapas automatiskt av sinnet. Det tror att situationen kan förändras genom att göra motstånd mot den. Sanningen är att motståndet, irritationen, är mer störande än orsaken.

Muren av motstånd växer sig starkare, vilket får orsaken till irritationen att träffa allt hårdare. Sinnet är den omedvetna regissören av dramat det så förtvivlat försöker fly från.

Det är en nedåtgående spiral, men det behövs bara en gnutta medvetenhet för att vända den.

Riv muren och bli genomskinlig

Du kan släppa irritationen, den negativa reaktionen, genom att vara motsatsen till en mur. Istället för att bygga upp en solid vägg inombords, föreställ dig att du blir genomskinlig.

De yttre omständigheterna passerar då rakt genom dig.

När det inte finns en mur som står i vägen, som gör att du känner dig träffad, då kan det heller inte skapas några negativa reaktioner. Detta gäller alla typer av situationer:

  • Oljudet från ett vägbygge.
  • Ett skrikande barn på restaurangen.
  • Ett billarm som tjuter.
  • En hund som skäller oavbrutet.
  • En person som beter sig ”felaktigt”.

Om en person beter sig oacceptabelt, då kanske du behöver säga till. Det görs då på ett bestämt sätt, utan negativitet i rösten, vilket ökar chanserna för positiv förändring.

Det hjälper också att vara förlåtande och inse att personen har handlat omedvetet – precis som vi själva gör när vi blir irriterade. Som Laleh sjunger i låten Samuel:

Jämför inte de sämsta sidorna hos andra med de bästa sidorna hos dig själv.

När vi tar över rodret från sinnet, då kan yttre omständigheter inte längre påverka vårt inre välbefinnande. Vi styr skutan med stadig hand även över de stormigaste haven.

Nästa gång irritationen kryper sig på, när du hör den klagande rösten i huvudet, se det inte som ett misslyckande. Se det som en signal till att bli närvarande, till att vakna upp.

Du kanske undrar hur länge grannen ska stanna. Det undrade jag också.

”Tre veckor…minst. Det är så lugnt och skönt här.”, svarade han.

”Jäklar vad genomskinlig jag kommer att bli!”, tänkte jag.

Inspirationen till denna text kom från Eckhart Tolles fantastiska bok ”Lev livet fullt ut”.