För ett liv i balans

Låt gnällspiken bli din guru

av

I matsalen på Insight Meditation Center i Redwood City i Kalifornien hängde det tidigare en skylt, som kockarna hade satt upp. På den stod det:

”Vi övar oss i att laga så bra mat vi kan. När du tycker att vi misslyckas med det, då är det dags för dig att börja öva.”

Det är dags för matgästen att börja utöva mindfulness.

Istället för att knyta näven (i fickan eller i luften), så finns möjligheten att öppna handen. Istället för att börja klaga (inåt eller utåt), så finns möjligheten att börja undersöka. Istället för att lyssna till rösten som säger ”Vad fan är det här?!”, så finns möjligheten att nyfiket fråga sig ”Vad är det här?”.

Stanna upp och börja undersök:

  • Vad vill jag åstadkomma med mitt klagande?
  • Är det verkligen situationen det är fel på?
  • Kan jag avvakta lite och se vad som händer?
  • Hur känner jag mig i kroppen och knoppen?
  • Vad händer om jag observerar andningen en stund?

Det kan hända att det inte finns så mycket att klaga på längre.

Det finns så klart tillfällen där det är på sin plats att påpeka att något inte är till belåtenhet, men det behöver inte ske i form av klagande. Att framföra ärendet utan negativitet, får garanterat bättre effekt än onödigt gnäll.

Låt gnällspiken bli din väckarklocka för medveten närvaro.

”Hovmästaren, det är en mindfulnesslärare i min soppa.”