För ett liv i balans

Få en kanonstart på dagen

av

Vi vet alla hur det känns…

Man kliver upp för sent och får kasta sig in i duschen, slänga i sig frukosten och rusa iväg. När man sedan andfådd och svettig sätter sig ner, inser man att mobilen ligger kvar hemma.

Det känns som hela dagen är förstörd innan den knappat börjat.

Allt på grund av det där snoozefingret, som verkar leva sitt eget liv. Det och den där idén om att ”om jag går upp så sent som möjligt, får jag så mycket vila som möjligt”.

Det lät som en bra idé i sängen. Nu, på väg till jobbet eller skolan och med goda chanser att okammad kamma hem priset för veckans sämsta pendlarfrisyr, känns det mindre lyckat.

Att känna tacksamhet inför dagen är omöjligt med en sådan start.

Lite närvaro för mycket välbefinnande

Du kan vända trenden genom att inleda dagen med en stunds närvaro.

Det tar inte mycket av din tid. Nej, det var inte sant; det tar ingen tid alls. Att skänka dig själv stillhet ger så mycket att det vore en förolämpning mot livet att prata om ”förlorad” tid.

Dessutom hinner du faktiskt med mer än tidigare.

Man hinner med nästan hur mycket som helst, bara man inte gör sig någon brådska ~ Gösta Ekman

Allt du gör och upplever får en ny kvalitet när det sker med ett mått av stillhet i bakgrunden. Plötsligt blir även småsaker njutningar istället för, som tidigare, saker som hindrar din framfart.

På tal om småsaker. Tillfällen då du blir upprörd över bagateller blir allt mer sällsynta. Den högre nivån av medvetenhet inom dig förhindrar att du sveps med i sådana negativa tankar.

Möten med människor förändras också. Risken för att haka upp dig över någons omedvetna beteende minskar. Det finns en känsla av samhörighet och förståelse med alla du möter.

Låter det för bra för att vara sant?

Prova en vecka och se vad som händer. Följ stegen nedan och ta reda på vad det gör med din nivå av välbefinnande. Bli inte förvånad om du märker skillnad redan efter ett par dagar.

Inled dagen med närvaro

Istället för att flyga upp ur sängen eller börja planera dagen, ligg kvar några minuter.

Se denna stund av närvaro som en gåva, både till dig själv och till andra. Ditt ökade välbefinnande kommer tydligt att påverka restan av omgivningen på ett positivt sätt.

  • Andningen. Känn andetagen. Lägg märke till magen och bröstet som reser sig.
  • Känseln. Känn täcket och lakanet mot kroppen. Känns de mjuka, varma, svala?
  • Andningen…igen. Kom tillbaka till andetagen om närvaron börjar svikta.
  • Kroppen. Känn kroppen sjunka ner i madrassen. Vilka delar är i kontakt med den?
  • Ljud. Lyssna till ljud omkring dig. Klockan som tickar, trafik eller röster.

När du sedan sätter dig upp, observera kroppen i den positionen:

  • Känn sittbenen mot madrassen.
  • Känn ryggraden räta sig.
  • Observera föremålen i rummet.
  • Se ljusstrålarna genom fönstret.
  • Känn golvets yta mot fötterna.

När du ställer dig upp och börjar gå, var fullt medveten om varje steg.

Ett steg i taget för ökat välbefinnande…

Inspirationen till denna text kom från Kim Engs Walking Meditation (MP3 – 3 MB).