För ett liv i balans

Liggande meditation

av

Meditation – bara att läsa eller höra detta ord skapar för de flesta en bild av en person som sitter på golvet eller marken med korslagda ben. Det räcker med att göra en bildsökning på ordet meditation för att se hur starkt förknippat det är med den positionen, som för väldigt många innebär både smärta och frustration.

Men är det verkligen nödvändigt att sitta så för att meditationen ska vara effektiv?

Det finns massor av teorier om varför det är att föredra att sitta med benen i kors, allt ifrån att det är en stadig position till att det lugnar ner andningen. Men den enkla sanningen är helt enkelt att meditation är en flera tusen år gammal tradition och det var så man ofta satt på den tiden. Stolar var inget man hade i överflöd och att sitta på golvet korslagda ben ansågs både smidigt och bekvämt. Om du inte tycker att det är bekvämt, välj en annan position.

En meditationslärare, som mediterat regelbundet sedan början av 70-talet, sa en gång till mig att om han från början hade insett hur viktigt det är att sitta bekvämt när man mediterar, då hade han garanterat valt att göra det sittandes på en stol. En bekväm och avspänd position bör med andra ord vara högsta prioritet i ditt meditationsutövande.

Ligga ner och meditera

För min del har meditation alltid inneburit att jag på ett eller annat sätt har gjort det sittandes, men för en tid sedan nämnde en nära vän till mig att hon nästan alltid gör det liggandes. Det gjorde mig nyfiken. Sedan dess har jag experimenterat med det fram och tillbaka, och de senaste veckorna har det varit den position jag oftast valt när jag har mediterat.

Resultatet? Jag har aldrig tidigare upplevt en så pass djup form av meditation som jag har gjort liggandes. När jag säger djup menar jag inte som i sömn. Det är skillnad på meditation och sömn eller annan form av avkoppling. Meditation handlar snarare om ett slags tillstånd av vaken stillhet.

För vissa kan däremot sömnighet vara ett problem under själva meditationen, vilket inte är så konstigt eftersom kroppen och hjärnan förknippar en liggande position med att det är dags att sova. En annan orsak är att väldigt många människor får på tok för lite sömn. Om du somnar under meditationen, då kanske helt enkelt var sömn som du behövde just då (även om det inte är målet med meditation).

Hur ska du ligga?

Om du inte har några svårigheter med att hålla dig vaken när du mediterar liggandes, välj då en position som du tycker känns bekväm. Om du däremot upplever sömnighet som ett stort problem, prova då att hitta en position som känns avspänd och bekväm, men som du aldrig skulle lägga dig om du skulle sova. En position du särskilt tillägnar liggande meditation.

Ett exempel på en sådan är savasana (se bilden ovan) eller död mans ställning, som den brukar kallas på svenska – en position som inom yoga används som avslappning och återhämtning.

Ligg på rygg med armarna och benen en bit ut ifrån kroppen. Låt fötterna falla utåt åt sidorna och vänd handflatorna uppåt. Dra in hakan en aning, så att du får en rak linje i ryggrad och nacke.

Den position jag själv föredrar är att ligga med händerna på bröstet. Detta gör att jag kan känna hjärtat pulsera, vilket utöver andningen blir ytterligare ett effektivt ankare att komma tillbaka till om närvaron börjar att övergå till frånvaro. Prova dig fram och se vad som passar dig bäst.

Inte övertygad ännu?
För den som tvekar gällande liggande meditation, och kanske tänker att det är något modernt påhitt som latmaskar i väst hittat på, kan det vara värt att nämna att Buddha själv förespråkade det. I skriften The Great Discourse on the Foundations of Mindfulness nämns det som en av fyra rekommenderade former av meditation. De övriga tre är stående, gående och sittande. Liggande meditation har med andra ord utövats under mer än två tusen år.