För ett liv i balans

5 sätt att bli av med negativa tankar

av

Personalen på stammisfiket bad mig göra en skylt där det skulle stå att de sålde brownies. När jag var klar upptäckte jag misstaget: jag hade skrivit bath (engelska för att bada) istället för baht (den thailändska valutan).

Jag insisterade på att vi skulle vända kartongbiten och skriva om texten. De skrattade och sa att det inte gjorde något. Den där avspända inställningen thailändare i allmänhet har.

Det borde gjort mig lugn. Det gjorde det inte.

Tvärtom. Nu skulle jag alltså varje morgon behöva bli påmind om att man får ta en brownie om man badar tjugofem gånger. En insikt som gjorde mig allt annat än lugn.

Jag lunkade tillbaka till min sittplats…

När jag nedslagen slog mig ner, upptäckte jag något: kroppen var spänd och det fanns en känsla av oro inom mig. I samma ögonblick släppte allt och jag log åt det inträffade.

Jag hade varit fångad i tankens grepp utan att vara medveten om det. Kroppens reaktion på tankarna hade jag däremot lyckats uppmärksamma. Det räckte för att skapa distans till det negativa tankepladdret och på så sätt frigöra mig från det.

Kroppens reaktion på tankar

Kroppen reagerar nästan alltid i någon form på tankar.

Med uppåt 100 000 tankar om dagen, varav många repetitiva och negativa, utsätts kroppen för stora påfrestningar. Ibland pallar den inte och kan då svara med fysisk eller psykisk sjukdom.

Att negativa tankar tagit kontrollen över sinnet kan vara svårt att upptäcka.

Eftersom det ofta handlar om återkommande tankemönster, som följt med större delen av livet, har det blivit det normala tillståndet. Det kan krävas att något oförutsett händer, som får oss ur balans, för att en spricka i tankemuren ska uppstå.

Kroppen, däremot, kan hjälpa oss tillbaka på rätt spår.

Även om den inre rösten mal på nästan oavbrutet, går det att upptäcka om kroppen är i obalans. Den är en utmärkt livskompass och ett sanningsenligt mätverktyg för nivån av välbefinnande.

Ibland kanske rösten i huvudet säger en sak och känslorna något annat. Lita då på känslan. Kroppens reaktion ligger alltid närmare sanningen än den föränderliga strömmen av tankar.

Vägen bort från negativa tankar

Ha för vana att då och då stämma av hur kroppen känns.

Gå igenom frågorna nedan och se vilka upptäckter du gör. Du måste inte alltid gå igenom alla steg, ibland räcker ett eller två, som i browniefallet. Prova dig fram – lär känna din kropp:

  1. Hur känns de olika delarna? Känner du dig spänd eller har ont någonstans? Biter du ihop käkarna, rynkar ögonbrynen eller har dragit upp axlarna? Gör en svepning från topp till tå och känn efter.
  2. Vad sker inom dig just nu? Ställ dig frågan och observera vad pågår i kroppen. Döm inte eller försök ändra på det som pågår. Var åskådaren, som på avstånd iakttar vad som händer just nu.
  3. Vilka känslor upplever du? Känner du dig stressad eller orolig, arg eller ledsen? Försök sätta namn på vad du känner. Att repetera känslan några gånger kan ta udden från den: oro, oro, oro…
  4. Hur står det till med andningen? Andningen är alltid en utmärkt källa att återkomma till. Känns andetagen ytliga eller djupa, korta eller långa? Observera utan att börja kontrollera.
  5. Kan du acceptera det du känner? Just nu känns det så här. Du behöver inte tycka något om det, bara acceptera det som är. Kan du vara ok med att du är orolig, om det är oro du känner?

När du nu förhoppningsvis skapat lite distans, se om du kan upptäcka tankarna som orsakade reaktionen. Det gör inget om det inte går. Varje gång du blir medveten om kroppens reaktioner på invanda tankemönster, närmar du dig roten till beteendet.

Om du lyckas bli medveten om tankarna, gör som i sista steget med känslorna: acceptera att de finns där. De är inte du, det är bara tankar. Acceptansen tömmer dem på energi.