För ett liv i balans

Oroa dig inte för oro

av

Oro är ingen rolig känsla. Den kan ta över våra tankar helt och hållet och sprida sig ut i hela kroppen. Kroppen reagerar då med att bli stressad och spänd, vilket ger en signal till hjärnan att oron var berättigad. Det i sin tur skapar mer oro. Och så håller det på.

I det norska språket är ordet för lugn ”rolig”, och i det svenska språket brukar man tala om ”ro”, som i lugn och ro. Alltså de raka motsatserna till att vara o-rolig eller att känna o-ro.

Som citatet ovan antyder, är det en känsla som inte fyller någon som helst funktion. Det är en biprodukt som är resultatet av människans möjlighet till abstrakt tänkande.

Oro saknar verklighetsförankring

Oro ger skenet av att vara berättigad på goda grunder. I själva verket är det en illusion. Oro bygger alltid på antagandet om att en viss situation kommer att utvecklas på ett visst sätt i framtiden. Det har ingenting med verkligheten att göra. När du blir medveten om det upptäcker du också hur ofta situationer utvecklas på ett sätt som inte ens är i närheten av den bild som oron målade upp.

Om du däremot tror på det som oron försöker att övertyga dig om, då kommer du också att hitta tecken på att det stämmer. Dina beslut och handlingar formas då av denna trångsynta och felaktiga verklighetsuppfattning. Resultatet blir att du omedvetet hjälper till att manifestera den fantasivärld som oron har målat upp.

Oro har en stark dragningskraft

Att vara medveten om att orons uppfattning om hur livet kommer att utvecklas är en vanföreställning är allt som behövs för att hålla oron på avstånd. Men det är lättare sagt än gjort. Den har en stark dragningskraft och den ger inte upp i första taget.

En sak är säker – det går inte att tänka sig ur orons grepp. Det ger den bara mer energi. Det är som att försöka tänka ”nu måste jag somna” när du har svårt att sova. Det funkar helt enkelt inte.

3 sätt dämpa oro

Att vara närvarande i nuet och att samtidigt inse att oro är en tankevilla är utmärkt skydd. Om oron däremot redan har dig i sitt grepp, då finns det ett par effektiva knep att ta till:

  1. Jag accepterar – säg det till dig själv: Jag accepterar att jag just nu känner mig orolig. Känn lättnaden som infinner sig. Känn hur oron sakta börjar att lösas upp när du inte längre ger den energi genom att slåss mot den.
  2. Jag är avspänd – tänk dig in i det stadiet: Hur brukar kroppen kännas när jag är helt lugn? Ställ dig den frågan. Låt kroppen hitta den känslan. På samma sätt som oron får vår kropp att reagera, blir kroppen nu ditt verktyg till att avlägsna oron.
  3. Jag har ingen aning – tänk den tanken: Jag har ingen aning om hur livet kommer att utvecklas. Känn det på djupet. Känn friheten i att släppa taget. Känn tryggheten i att livet ur ett större perspektiv alltid utvecklas precis som det bör.

Om du kan lösa problemet, varför oroa dig? Om du inte kan lösa det, varför oroa dig? ~ Shantideva