För ett liv i balans

Våga sluta fly från dig själv

av

I veckan åt jag lunch på en trevlig restaurang. Stället, som heter Diamond Cliff och ligger på Koh Lanta i Thailand, har en underbar utsikt över havet och en mysig strand.

Vid bordet bredvid mitt satt ett par i trettioårsåldern. Under hela lunchen stirrade hon på skärmen på sin mobiltelefon medan han pratade i sin. Om ett UFO hade landat på stranden nedanför och dess besättning satte sig vid bordet bredvid detta par, då hade ingen av dem märkt det.

Under frukosten dagen därpå satt en familj vid bordet bakom mitt. Föräldrarna hade tagit med sig en surfplatta, så att barnen kunde titta på film samtidigt som de åt frukost. De var omringade av en fantastisk grönska och mellan palmerna skymtade det azurblå havet, men ingen av dem hade antagligen lagt märke till om de plötsligt teleporterades hem till frukostbordet i Danmark.

Det är som om vi redan vid barnsben får lära oss att ”Vad du än gör, se för allt i världen till att du inte stannar upp och lever i nuet”. Detta beteende följer med oss genom livet och vi hittar hela tiden nya förströelser: tevetittande, spelande, internet, shopping, alkohol, droger med mera.

Vi har blivit så vana vid att sysselsätta oss med yttre distraktioner att det som finns inom oss känns främmande och skrämmande. Vi är rädda för vad vi kommer att finna där.

Från det yttre till det inre

Tanken på att stanna upp och blicka inåt kan kännas överväldigande och svår att hantera, som en person från landet som för första gången besöker en storstad. Det är så mycket som händer på en och samma gång att det känns som om man håller på att bli tokig.

Den som har provat på att meditera vet hur kaotisk denna inre turbulens kan upplevas i början. Det kan kännas som om någonting är fel och att meditation nog inte är ”vår grej”. Att gå från att jämt och ständigt vara upptagen med diverse yttre tidsfördriv till att börja spendera tid med sig själv i form av meditation kan bli ett för stort kliv. Prova att ta det i små steg istället.

Du kan till exempel sluta med att…

  • …läsa när du äter frukost.
  • …spela spel när du pendlar.
  • …lyssna på musik när du promenerar.
  • …ta upp mobilen när du äter lunch.
  • …titta på tv en dag i veckan.
  • …använda internet när du äter middag.
  • …prata i telefonen när du tränar.
  • …klottra när du pratar i telefonen.
  • …ha radion på när du lagar middag.
  • …SMS:a när du ligger i sängen.

Efter en tid kanske du känner för att införa en aktivitet som ger dig möjlighet att gå djupare. Det behöver absolut inte vara i form av meditation, även om jag varmt rekommenderar att du ger det ett ärligt försök. Men för din del kanske det passar bättre med någonting helt annat. Det finns många aktiviteter som har en meditativ effekt, om de utförs medvetet och närvarande.

Du kan till exempel börja med att…

  • …promenera.
  • …vistas i naturen.
  • …löpa.
  • …dansa.
  • …simma.
  • …skriva.
  • …spela musik.
  • …sticka.
  • …måla.
  • …yoga.

Prova dig fram och se vad som passar dig bäst. Det kanske är en kombination av olika saker eller så kan det variera under olika perioder i ditt liv. Huvudsaken är att du med jämna mellanrum hittar hem till dig själv igen, till ditt verkliga jag. Där finns allt du behöver. Där är du redan fulländad.