För ett liv i balans

Spänningar som guide till dolda känslomönster

av

Jag kommer ihåg första gången jag provade på yoga.

Allt flöt på helt ok, tyckte jag, fram tills dess att läraren sa:

”Den här övningen är bra för att öppna upp höfterna.”

Jag hade gjort katten, hunden och kossan. Nu var det tydligen dags för vandrande pinnen. Så stel kände jag mig.

Höfterna var en del av kroppen jag helt och hållet hade förbisett. Nu blev jag plötsligt väldigt medveten om att denna kroppsdel existerade. Det var som om årtionden av stress och oro hade ackumulerats och satt sig på just detta ställe.

När nu insikten om att denna gamla samling av känslospänningar fanns, då var det som om medvetenheten i sig räckte för att börja lösa upp dem. Yogan hjälpte till, men om det inte vore i kombination med närvaro, då hade ingen yogaform i världen varit till särskilt stor hjälp.

Låt spänningarna vägleda dig

Finns det spänningar hos dig, som du ännu inte är medveten om?

Genom att uppmärksamma eventuella spänningar och föra fram dem i ljuset, kan du komma i kontakt med omedvetna känslomönster. Du upptäcker att de hänger samman och att din medvetenhet om det redan börjar lösa upp det som legat dolt. Spänningarna blir din personliga vägledare mot ett avspänt liv.

Ta en stund då och då till att lära känna din kropp bättre:

  • Sitt eller ligg ner och låt kroppen slappna av. Observera din andning och känn hur varje andetag får kroppen att mjukna en aning.
  • Scanna av din kropp från topp till tå med uppmärksamhet och nyfikenhet. Se om du kan hitta något, utan att leta efter något särskilt.
  • Stanna till om du hittar något ställe som känns spänt. Rikta hela din uppmärksamhet mot den delen av kroppen och se vad som händer.
  • Känn efter om det finns några känslor knutna till spänningarna. Du kanske upptäcker att käkarna är spända av oro eller axlarna av stress.
  • Andas tillsammans med och igenom spänningarna och känslorna. Känn hur varje andetag sakta men säkert löser upp det som skaver.

Den här typen av övning är otroligt nyttig och du kan göra den i stort sett var som helst och när som helst. Försök gärna att ägna åtminstone 5-10 minuter åt den, men även kortare stunder än så är bättre än ingenting.

Nu kan du med spänning börja se fram emot ett mer avspänt liv…