För ett liv i balans

Lägg ut, lägg ut, lägg ut! En guide för att komma till skott.

av

”Lägg ut, lägg ut, lägg ut!”

Så vrålade reporten Bo Holmström när bomben exploderade på Västtyska ambassaden i Stockholm 1975. Inslaget direktsändes aldrig, men blev ett historiskt stycke tv-dramatik.

Vad hade hänt om kameramannen först skulle hitta bästa vinkeln?

Vad hade hänt om Bo först funderat på hur han såg ut i håret?

Ögonblicket hade gått förlorat. Ingen hade kommit ihåg inslaget.

Funderingar hit och dit gör att vi missar guldtillfällen.

Vi kanske funderar på att starta eget, men avvaktar lite. Vi kanske klurar på att dra igång en blogg, men ligger lågt. Vi kanske vill skriva en bok, men suger på det ett tag till.

Därför kommer vi inte igång

Vad är det som hindrar oss? Den negativa rösten i vårt huvud.

Den försöker få oss på ”bättre tankar” med argument som:

  • Jag har inte tid.
  • Jag är inte tillräckligt duktig.
  • Jag vet inte tillräckligt om ämnet.
  • Min idé är inte tillräckligt intressant.
  • Det finns andra som är bättre på det.
  • Chansen att jag lyckas är minimal.
  • Andra har sagt att jag ska tänka mig för.
  • Jag vill inte riskera att bli bunden.
  • Jag måste få ordning på andra saker först.
  • Framtiden ser för oviss ut.

Vanemässiga tankemönster, baserade på sådant som har hänt i det förflutna eller kan tänkas hända i framtiden. En snedvriden bild, som har mycket lite med verkligheten att göra.

Den kan innehålla ett visst mått sanning och vara relativt viktig, men absolut inte till den grad sinnet påstår. Genom att gå bortom intellektet, framträder en sann bild.

4 steg för att få ändan ur vagnen

Vilka tankar hindrar dig från att göra drömmar till verklighet? Sätt dig ner i lugn och ro och ta reda på det. Se vart de fyra stegen tar dig – det är mycket möjligt att du får en helt annan syn på läget.

  1. Låt tankarna flöda. Börja med att låta tankarna flöda fritt. Låt det vara hela havet stormar i huvudet. Vrid och vänd på argumenten fram och tillbaka. Fördelar och nackdelar, svårigheter och möjligheter…en tanke, som leder till en annan, som leder till en annan och så vidare… Kort och gott: låt det vara så som det brukar vara i knoppen.
  2. Observera andningen. Observera sedan din andning under ett par minuter. Det spelar ingen roll om du andas ytligt eller djupt, kort eller långt. Bry dig bara det faktum att du andas. Om det underlättar, räkna andetagen för att bevara uppmärksamheten. Ett effektivt sätt är att räkna lika långt på invandringarna som på utandningarna. Andas in – ett, två, tre… Andas ut – ett, två, tre…
  3. Observera tankarna. Nästa steg är att observera tankarna som dyker upp. Precis som med andningen, kommer de finnas där utan att du gör någonting. Notera bara hur du uppstår i ditt medvetande. Försök att inte dras med i de starka tankeströmmarna (gå tillbaka till andningen en stund om det behövs). Se tankarna som små moln, som passerar över en i övrigt klarblå himmel. Försök att inte heller bedöma dem som bra eller dåliga. Undvik att sätta några etiketter på dem över huvud taget. Det är bara tankar, som uppstår utan att du gör något.
  4. Ställ en fråga. Det sista steget är att ställa en fråga till dig själv. Det är inte vilken typ av fråga som helst. Den här frågan är det inte meningen att det tänkande sinnet ska besvara. Se det istället som ett frö du planterar. Ställ frågan och se vad som händer när den får ligga och gro i bakhuvudet. Frågan du ska ställa till dig själv lyder: ”Finns det ett annat sätt att se på det här?”

Gå tillbaka till andningen och låt frågan gro i medvetandet.

Var vaken och nyfiken utan att låta det ”sunda förnuftet” ta över. Om det sker, vilket det gör för de flesta, bli inte frustrerad. Acceptera läget istället, så brukar det släppa till slut.

Hitta tillbaka till stillheten och se vad som händer. Ibland händer ingenting, men ofta börjar ett helt nytt synsätt att växa fram. Nej, nytt är inte rätt ord, det har bara legat dolt tidigare.

Det är den sanna bilden av verkligheten, fri från tankebrus.

Låt den sanningen vara din vägvisare i livet.