För ett liv i balans

När tankar och känslor blir för jobbiga

av

När jobbiga tankar eller känslor dyker upp, då hjälper det ofta att betrakta dem utan att döma eller dras med. Att bara vara som en stilla observatör.

Andra gånger känns det omöjligt. Dragningskraften är för stark.

Då kan det hjälpa att göra någonting med händerna. Välj en syssla (glöm allt vad multitasking heter) och gör den med din fulla uppmärksamhet…

  • Vik tvätt.
  • Fixa med bilen.
  • Tvätta fönster.
  • Påta i trädgården.
  • Måla naglarna.

Det är inte viktigt vad du gör, bara du gör det med total närvaro.

Det här är inte ett sätt att försöka fly från det som är jobbigt. Du har redan observerat att tankarna och känslorna finns där. Nu väljer du medvetet att inte ge dem energi genom att istället föra uppmärksamheten till en praktisk syssla.

Samtidigt som du pysslar med något yttre, kan du öva dig på att bevara en del av uppmärksamheten inåt. Den balansen kan variera beroende på vad du gör, men se till att alltid bära den med dig och påminna om att leva i harmoni med de två aspekterna av livet – det inre och det yttre, yin och yang, det kvinnliga och det manliga.

Lyckan är inte en fråga om intensitet utan om balans och ordning och rytm och harmoni. ~ Thomas Merton