För ett liv i balans

Släpp identiteten och hitta dig själv

av

Det första som dyker upp i huvudet när någon tänker på sin identitet är förmodligen ett för- och efternamn, kanske var man bor och eventuellt en yrkestitel. ”Jag heter heter Anna Svensson, bor i Göteborg och jobbar som sjuksköterska”.

Men människor sätter inte bara etiketter på sig själva i form av namn, plats och yrke. Många identifierar sig även med exempelvis en hobby, en livsstil, en åsikt eller vilket kön man tillhör. Och marknadsförare har länge varit medvetna om att det till och med går att få människor att identifiera sig med ett varumärke.

Ordet identitet kommer från det latinska ordet identidem, som kan översättas med upprepande eller vanemässigt. Vi återkommer till det gång på gång eftersom vi känner oss bekanta med det, vilket skapar en känsla av trygghet. Detta gör att somliga till och med hämtar delar av sin identitet ur någonting negativt. Till exempel i form av en åkomma eller en tidigare livskris. ”Jag är en person som lider av / drabbades av [någonting]”.

Vi är inte våra identiteter

Vi är så mycket mer än dessa ytliga identiteter. Den typen av etiketter kan aldrig ge en komplett och rättvis bild av vem personen verkligen är på djupet. De skapar bara en bräcklig plattform, som ger en falsk känsla av trygghet. En plattform som kan rasa när som helst, och då dras identiteten – det falska jaget – med ner i fallet.

Jag gillar exempelvis yoga. Om jag skulle se mig som ”personen som håller på med yoga”, vad händer då om jag plötsligt blir långtidssjukskriven och inte kan hålla på med det? Jag skulle antagligen börja känna mig osäker och kanske till och med oduglig. Det här betyder inte att jag inte kan uppskatta yoga. Det betyder bara att jag inte behöver se det som om mitt liv hängde på det. Att hålla en sund distans skapar en känsla av lätthet, vilket i sin tur skapar glädje, vilket i sin tur gör det hela så mycket mer givande.

Om du målar upp en bild av dig själv som är starkt färgad av identiteter, då gör du det svårare för andra personer att se vem du är på ett djupare plan. Det leder till förutfattade meningar. Dina identiteter – även de negativa – kommer då att få bekräftelse och förstärkas.

Du har säkert upplevt känslan av lugn och trygghet som kommer av att klappa ett husdjur eller av att hålla en bebis – något jag själv fick uppleva nu i veckan, då jag blev stolt morbror till lilla Selma. Det finns inga etiketter, inga identiteter, inga förutfattade meningar. Det är villkorslös kärlek. Det är att se den andras riktiga jag.

Skapa distans till dina identiteter

Identiteter behövs till viss del, så är det. Men vi behöver inte klamra oss fast vid dem, som om det gällde liv eller död. Ibland kan det vara nyttigt att helt och hållet lägga identiteterna åt sidan. På så sätt får vi ett mer avspänt förhållande till dem då de används, vilket gör att vårt riktiga jag får en chans att träda fram.

Här är en övning som hjälper till att skapa denna distans. Förslagsvis gör du den på morgonen, innan världen och dina tankar hunnit bli allt för aktiva. Den behöver inte ta mer än fem minuter.

  • Sätt dig i lugn och ro. Sätt dig bekvämt och slut ögonen. Lägg märke till tystnaden eller ljuden runt omkring dig. Observera dina tankar och eventuella känslor i kroppen. Rikta sedan uppmärksamheten mot din andning. Känn hur du andas in och ut, känn hur bröstet och magen rör sig i takt med andningen.
  • Släpp titlar och roller. Prova sedan att släppa de etiketter du samlat på dig under livet: utbildningar, jobbtitlar, bedrifter, nederlag och åsikter. Se det som om du suddade ut hela din biografi och hela ditt CV.
  • Släpp ditt namn. Det enda som nu finns kvar är ditt namn. Hur känns det om du även släpper taget om det en stund? Som om du vore nyfödd. Som om allt du upplever upplevs för första gången. Trots att du har släppt alla identiteter, är du fortfarande där. Du hör, du känner, du upplever. Antagligen till och med starkare än tidigare. Den som upplever allt detta är ”personen” bakom alla identiteter. Medvetenheten. Det är ditt riktiga jag.

Om du gör denna övning regelbundet, kommer du upptäcka att det med tiden blir allt lättare att ta med sig en del av den identitetslösa närvaron in i vardagen. Med det kommer en känsla av lätthet. Och med det kommer glädje.