För ett liv i balans

Det viktigaste du kan göra för välbefinnandet

av

”Det viktigaste du kan göra för välbefinnandet” – vad skulle det kunna vara? Kan det kanske vara att…

  • …äta rätt kost?
  • …motionera regelbundet?
  • …meditera dagligen?
  • …få tillräckligt med sömn?
  • …läsa Mittpunkt varje dag?

Nej (även om det känns frestande att hävda att den sista punkten stämmer).

Det är så klart viktigt att röra på sig, få friskluft, äta regelbundet och få den vila som kroppen kräver. De flesta av dessa basala behov sköter mer alla mindre om sig själva. Samtidigt kan de grundförutsättningarna för liv bli uttrycket för ohälsa, som exempelvis ätstörningar och sömnsvårigheter.

Att ta tag i roten till dessa problem, det är vad titeln på den här texten syftar på. Det är vägen till varaktigt välbefinnande, och den vägen kan du börja vandra redan idag genom att:

Iaktta dina tankar

Gör det till din främsta uppgift i livet. Gör det du måste och vill – jobba, ät, sov, rör på dig, ta hand om familjen, ungås med vänner, ägna dig åt intressen, med mera – men så ofta du kan, var alert och observera vad som försiggår uppe i knoppen (något som ofta går utmärkt att kombinera med andra sysslor).

Försök inte tvinga bort tankar du inte vill ha. Du behöver heller inte försöka locka fram behagliga tankar. Var bara nyfiken, betrakta utan att döma.

Du kommer snabbt bli medveten om hur galet många tankar som far omkring. Många av dessa påstår sig vara superviktiga, och där kommer nästa punkt in:

Ifrågasätt dina tankar

Du behöver inte tro på allt som dina tankar säger. De kan låta oerhört viktiga för stunden, men vad händer om du bara låter dem vara en stund? Du behöver inte påstå att de är falska eller dåliga, var bara med dem utan att reagera

De kommer att tyna bort. Bilden av den du är bortom tankarna växer fram på samma sätt som din spegelbild framträder när imman från varmvattnet avdunstat.

Du är inte dina tankar. Ditt verkliga Jag vilar mellan dina tankar.

Inse det och du finner varaktigt välbefinnande – äkta lycka.