För ett liv i balans

Lär dig att uppskatta väntandet

av

Att vänta. För de flesta är det förknippat med något jobbigt och negativt. Bara tanken på det kan framkalla stress. Ändå består en stor del av våra liv av stunder då vi inte har något annat val än att vänta: i kassaköer; i bilköer; på perronger; i busskurer; i telefonköer; inför möten; under möten; i väntrum. Listan kan göras hur lång som helst.

Och det är ändå bara exempel på mikroväntande. Många väntar längre än så: på att arbetsveckan ska ta slut, på att sommaren ska börja, eller på att den rätte ska dyka upp.

Den ständiga strävan

Att bli frustrerad över att vänta betyder att nuet, realiteten, har förminskats till ett hinder på vägen till framtiden. Vi befinner oss här, men vill vara där. Problemet är att när vi väl kommer dit, då kommer det också att vara nu. Att ständigt ha siktet inställt på framtiden gör att nuet sällan kännas tillfredsställande. Det dyker alltid upp nya ”hinder” som måste övervinnas.

Redan på 1600-talet noterade den franske matematikern och filosofen Blaise Pascal detta evinnerliga kämpande. Han uttryckte sig så här:

Mänsklighetens alla problem grundar sig i människans oförmåga att sitta lugnt och stilla i ett rum.

Många av oss bär på denna ständiga strävan. Vi vill till nästa stund, nästa upplevelse, nästa kick. Och på vägen dit glömmer vi bort att leva.

Vara istället för vänta

När du tar ett steg tillbaka och inte längre ser situationer som hinder, då upptäcker du också att det inte är situationen i sig som gör dig frustrerad, utan dina tankar om den.

Låt säga att du sitter fast i en bilkö. Trafiken står helt stilla och du börjar bli irriterad. Snart kanske du även märker att irritationen har spridit sig ut i kroppen. Du känner dig otålig, spänd och varm. Om du trots allt har lyckats behålla ett uns av medvetenhet inom dig, då kommer du att inse att dessa tankar och känslor inte fyller någon funktion. De förändrar inte situationen över huvud taget. Du sitter fortfarande fast i samma bilkö.

Med den insikten kommer en valmöjlighet: du kan välja att vara istället för att vänta. Lägg märke till hur du andas, känn hur kroppen slappnar av, upptäck miljön runt omkring dig, lyssna till ljuden utanför eller till musiken från bilstereon. Plötsligt befinner du dig i samma bilkö, men är fri från negativa tankar och känslor. Vilken lättnad!