För ett liv i balans

Världens kortaste meditation

av

Tid brukar ofta vara ett av de största hindren när det gäller meditation. Det kan antingen gälla att det känns svårt att avvara tid till att meditera eller att det under själva meditationen dyker upp tankar om att det finns annat som tiden borde läggas på.

Även om det oftast bara handlar om invanda gamla tankemönster, som vill få oss att tro att det finns någonting viktigare som väntar i en imaginär framtid, så ställer det till svårigheter om vi upplever meditationen som något som ”kostar tid”.

Om du känner att du har svårt att avsätta särskilda stunder till att sitta ner och meditera, då kan du prova att integrera ditt meditationsutövande i vardagen. Det är trots allt att det vi vill – oavsett vilken metod vi använder – att kunna ta med den medvetna närvaro som meditationen ger oss och låta den bli en del även i vardagslivet.

Ett medvetet andetag är en hel meditation, brukar man säga. Ett medvetet andetag, det är inte mycket begärt. Det kan vem som helst klämma in lite då och då. Du kan till exempel göra det innan du tar upp telefonen ur fickan för att se vad det var som nyss plingade till. På så sätt blir du med jämna mellanrum påmind om att göra din minimeditation.

För egen del brukar jag exempelvis passa på att ta ett par medvetna andetag innan jag knappar in portkoden när jag kommer till jobbet på morgonen. Det känns toppen att börja dagen med den närvaron istället för massa tankar om hur arbetsdagen ska läggas upp, något som i slutändan ändå sällan blir som man hade planerat.

Du kan säkert själv hitta många bra tillfällen under dagen där du lyckas klämma in en belöning till dig själv i form av ett medvetet andetag eller två. Det spelar ingen roll när eller var du gör det. Andas in. Andas ut. Klart! De få sekunderna per dag kan göra mer för närvaron än hos någon som mediterar flera timmar i veckan, men som konstant är fångad i tankarnas grepp.

Det här betyder inte att du bör undvika att meditera under lite längre stunder. Det är en underbar daglig rutin att ha, men det passar inte alla och för somliga kan det kännas lite för mastigt att börja med. Då kan dessa minimeditationer fungera som en utmärkt mjukstart.

Om du efter en tid blir sugen på att utöka ditt mediterande, så är det bara en positiv bonus (här finns en enkel guide med 7 tips för att komma igång med meditation). Och för den som redan har en regelbunden meditationsrutin, kan dessa medvetna andetag i vardagen hjälpa till att ytterligare förstärka graden av medvetenhet.

Andas in. Andas ut. Klart!